Sunday 8 December 2013

Wantan Chicken Meatball

Salam,
 
Satu hidangan simple untuk breakfast di hari minggu. Tak pernah terfikir untuk membuatnya sebelum ini walaupun telah beberapa kali aku ngap si wantan nie ke mulut aku. Ideanya datang setelah aku berada di Hotel Hatten, Melaka beberapa minggu lepas. Setiap kali lunch, pasti ada disajikan sajian wantan di Chatterz Dinning nya...Tapi yang pasti, bahan-bahan yang chef di hotel berkenaan guna mestilah lebih hebat kan since yang aku punya nie semuanya guna yang instant aje...kulit wantan nie pun aku just guna kulit popia...itu jer yang ada kat kitchen aku kan...tapi yang pasti berbaloi sangat sebab sangat senang menghasilkannya dan rasanya pun cukup hebat sekali... Inilah dia rupa Wantan Chicken Meatball aku....
Apakah bahan-bahan yang aku gunakan? Ok...lets check the recipe below....

Wantan Chicken Meatball
Kulit popia plain (aku guna jenama KG Pastry)
Chicken meatball with vegetable (aku guna jenama Farm Best)
1/2 ketul kiub pati ayam
Sedikit tepung gandum 
Air
Minyak Masak

Cara:
  • Rebuskan sekejap beberapa ketul chicken meatball (bergantung kepada berapa banyak wantan yang ingin dihasilkan) dengan air dan kiub pati ayam.
  • Setelah chicken meatball timbul di permukaan air, angkat dan toskan ia.
  • Sediakan kulit popia.
  • Potong kulit popia yang bersaiz besar kepada 4 portion.
  • Bancuhkan tepung gandum dengan sedikit air untuk dijadikan pelekat/gam.
  • Sapukan satu portion kulit popia disetiap bahagian sisinya dengan tepung gandum.
  • Ambil satu portion lagi dan letakkan di atas portion yang pertama tadi supaya ia menjadi dua lapisan.
  • Letakkan seketul chicken meatball ke bahagian tengah kulit popia tersebut.
  • Sapukan lagi di setiap sisi kulit popia dengan bancuhan tepung gandum.
  • Balutkan chicken meatball tersebut dengan kulit popia tadi seperti membalut wantan. 
  • Ulangi proses yang sama sehingga kesemua chicken meatball habis dibalut.
  • Goreng dengan minyak yang banyak sehingga kekuningan.
  • Setelah masak, toskan minyak dan bolehlah dihidang bersama sos cili...Tambah sedap jika sos cili berkenaan dicampur dengan sedikit mayonis.
SELAMAT MENCUBA... :-) Pasti sangat digemari oleh kanak-kanak.... Lebih murah menghasilkannya sendiri daripada membelinya di luar....

Thank you for reading....

2 comments:

  1. Wow bestnyer my favourite...nak cuba ler..dlm freez ada lebih2 bhn steamboat...

    ReplyDelete