Tuesday 1 April 2014

KARI IKAN

Salam,

Hai uoalls..Hari nie aku punya resepi ialah Kari Ikan. Rasa teruja sangat nak makan kepala ikan, jadi dengan senang hati, balik dari ofis, terus aku menyinggah kedai dekat rumah aku nie...beli 2 potong ikan tenggiri dan kepalanya sekali... Hajat dihati nak beli ikan nyok-nyok..tapi tak der lah pulak... tenggiri je yang ada... jadilah kan...  Uhmmmm.... sampai rumah... relax kejap, then masuk dapur dan teruslah menyempurnakan tanggungjawab aku dengan masak-memasak pulak....
 
So...inilah kari ikan aku...fuh...meleleh air liur...huk huk huk..


Resepi aku pulak...
 
KARI IKAN
 
2 potong ikan tenggiri
1 kepala ikan tenggiri (belah dia di tengah)
1 labu bawang besar*
2 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih*
3cm halia*
2cm lengkuas*
1sudu besar serbuk cili
1 peket kecil serbuk kari ikan dan udang Babas
1/2 cawan susu cair
3 cawan air
1 keping asam keping
1 biji cili hijau
sedikit daun ketumbar
3 biji belimbing buluh (belah dua)
Garam & gula secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis
 
CARA:
  • Blendkan semua bahan bertanda (*)
  • Campurkan serbuk rempah kari ikan dan serbuk cili ke dalam bahan yang diblend dan gaul sebati. Campurkan sedikit air.
  • Tumis bahan campuran hingga naik minyak.
  • Tambahkan air dan susu cair ke dalam bahan tumisan.
  • Masukkan ikan, asam keping, belimbing buluh, cili hijau dan daun ketumbar.
  • Masak hingga kuah menggelegak. Perisakan dengan garam dan gula.
  • Kecilkan api dan masak lagi dengan api perlahan selama 20 minit. Tambahkan sedikit air jika kuah menjadi agak pekat. Masak lagi dengan api perlahan selama 10 minit.
  • Then siap..ha ha... dan boleh dihidang dengan nasi putih bersekali dengan ikan masin bulu ayam...
p/s: Kuah akan menjadi lebih sedap dan umpphhh jika lebih lama dimasak di atas api dengan api perlahan.
 
Terima kasih sudi membaca entri aku yang tak seberapa nie...dan SELAMAT MENCUBA!!!
     

No comments:

Post a Comment