Tuesday 15 April 2014

IKAN BAWAL SWEET SOUR

Salam,

Hai...Apa khabar semua? Nak cerita hari nie kisah aku yang terlebih blurr... Dalam meeting pagi tadi.. . sampai kerja aku yang tengah hari pun... aku still blurr... siap dia orang semua gelakkan aku... dan aku pun tergelak sama jugak sebab rasa kelakar pulak... napa aku jadi macam ni hari nie???.. Adohai...

Ehmmm.. malas dah nak cerita panjang, kita layan ikan bawal jer lah yep... Nak resepi? ok...sila scroll ke bawah pleaseee.... 
Resepinya seperti berikut:

IKAN BAWAL SWEET SOUR
 
Ikan bawal - kelar dan lumurkan dengan garam dan serbuk kunyit dan goreng hingga garing.
 
2 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 cm halia*
1 sudu kecil serbuk cili
3-4 batang cili padi (belah tengah)
1 labu bawang besar (potong bulat)
3 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos plum
8 ketul nenas kiub - belah 2
1/2 biji buah tomato (potong 3 bahagian)
Air mengikut kepekatan kuah yang disukai
2 sudu besar minyak untuk menumis
Garam & gula
 
CARA:
  • Blend bahan bertanda (*).
  • Tumiskan bahan yang diblend dan serbuk cili hingga pecah minyak dan berbau wangi.
  • Tambahkan air, sos cili, sos tomato, sos plum, cili padi, dan nenas kiub.
  • Setelah kuah menjadi sedikit pekat, masukkan buah tomato dan bawang besar yang dipotong bulat.
  • Perasakan dengan garam dan gula.
  • Setelah masak, tuang ke atas ikan yang telah digoreng sebelumnya.
  • Hidang bersama nasi putih.

SELAMAT MENCUBA dan menjamu selera. Terima kasih kerana sudi membaca... :-)

  


No comments:

Post a Comment