Friday 17 January 2014

Benjo Jumaat

Salam,

Diam tak diam, hari nie dah pun masuk hari Jumaat, penghulu segala hari. Seronok sebab kat sini cuti sempena Thaipusam, jadi bolehlah relax-relaxkan diri tak payah nak rush2 pagi-pagi pergi kerja... So hari nie just buat banjo for our breakfast... Menu yang senang dan simple but yummyyyy...uhmmmm...
 
Sambil-sambil siapkan banjo, kepala aku terfikir-fikir dan teringat-ingat sembangku dengan kawan lama aku semalam through fb pasal further study... Phd oh Phd...hati teringin sangat tapi perasaan gerun pun banyak jugak... berligar-ligar dalam kepala... which university? which country? topic apa yang aku nak kaji? who will be my supervisor? mampukah aku? dan bermacam-macam lagi...

Tawaran biasiswa HLP tak lama lagi akan keluar, tapi persiapan aku baru hanya seciput... but then bila teringat kawan-kawanku yang sedang dan telah mencipta kejayaan dengan Phd... hati rasa sangat berkobar-kobar untuk menzahirkannya... kawan-kawanku yang sama-sama belajar dengan aku suatu ketika dahulu mampu merealisasikannya... kenapa aku tidak? so... aku mesti positifkan persepsi pada diriku sendiri... dan mudah-mudahan Allah permudahkan segala urusanku, mudah-mudahan Allah makbulkan beberapa impianku yang aku pohon, yang ingin aku capai pada tahun ini... insya'allah... ALLAHUMMA RABBANA YASSIR WALA TU'ASSIR... AMIEN...
 
Dalam dok terfikir-fikir... akhirnya siap benjo-benjo aku... yeaahhh...bolehlah mengenyangkan perutku dan Mr. Husbenku di pagi hari Jumaat yang mulia ini... Terima kasih Allah atas nikmat pemberian rezekimu kepada kami....
 
So...inilah dia rupa benjoku...simple jer...

 
Bahan-bahan yang aku guna adalah seperti berikut:
 
Benjo Jumaat
 
4 keping roti gardenia
2 keping keju
2 biji telur
Timun, daun salad atau tomato
[aku just guna timun sebab tu jer yang ada :-)]
Mayonis atau sos thousand island
Sos cili
Sedikit olive oil
 
Cara:
  • Goreng telur dengan sedikit olive oil. (Sebiji telur di tuang ke dalam fry pan dan kacau-kacaukan kuningnya dengan sudu supaya ia bercampur sedikit dengan telur putih. Guna api perlahan).
  • Susun roti yang disapu mayonis dengan timun (atau apa sahaja sayuran) diikuti sos thousand island, telur, sos cili dan diakhiri sekali lagi dengan roti.
Sekian... SELAMAT MENCUBA!!!
 
 

No comments:

Post a Comment