Wednesday 24 August 2016

Chocolate Brownies

As Salam,


Tanggal 21 Ogos setiap tahun...tarikh keramat buat Nazra dan Mr. husben tercinta. Satu memori indah yang tak mungkin akan luput dari ingatan. Pada jam 11.00 pagi, 21 Ogos 2004, di Teratak Solehah, Kuala Terengganu, rumah agam Ma & Abah Nazra, dengan sekali lafaz, Nazra sah bergelar isteri kepada Mr. Husben yang Nazra kenali sejak tahun 1996 ketika sama-sama membuat pengajian A-Level di Kolej MARA Banting, Selangor.  Agak panjang perkenalan kami sebelum diijabkabulkan, dengan pelbagai macam dugaan, namun jodoh yang telah di atur oleh Allah S.W.T sungguh cantik, walau agak lama untuk disatukan, namun akhirnya, jodoh tetap menjadi milik kami berdua, alhamdulillah.

Belanja muka berseri kat atas pelamin satu... hihihi... Jangan marah...


Tahun ini, sambutan anniversary kami hanya disambut di rumah sahaja, tetapi sambutan yang paling manis buat Nazra kerana dalam jangkamasa lebih kurang 3 bulan lagi, Nazra akan menghadiahkan mutiara paling indah dalam hidup Nazra kepada Mr.Husben. Semoga mutiara kami berdua ini membesar dengan sihat dan sempurna dan selamat dilahirkan dengan mudah nanti... Aamiin.. In Sya Allah. 12 tahun menunggu dengan beberapa episod keguguran, namun percaya pada janji Allah dan sentiasa berfikiran positif, alhamdulillah, akhirnya Allah makbulkan doa kami berdua untuk mempunyai zuriat daripada rahim Nazra sendiri. Allah adalah sebaik-baik perancang dan Dia lebih mengetahui apa yang kita tidak ketahui. Doa jua Nazra panjatkan buat sahabat-sahabat Nazra yang masih menunggu... In Sya Allah... akan sampai masanya nanti sahabat-sahabatku, yang sentiasa dalam iringan doa Nazra.

Sempena anniversary kali ini, tiada kek yang gempak-gempak atau pulut kuning bersama rendang yang sedap untuk disajikan, namun cukup bermakna dengan penampilan Chocolate Brownies dihidangkan bersama Spaghetti Bolognese. Mr. Husben nampaknya sangat teruja dengan keharuman Chocolate Brownies ini sebaik sahaja ia keluar daripada oven yang resepinya Nazra cedok daripada website https://www.verybestbaking.com bertajuk Dark Chocolate Brownies. 5 bintang Nazra bagi kat resepi nie...hihihi... walaupun Nazra tak menggunakan jenama coklat yang sama seperti yang diberi di dalam resepi, (Nazra guna coklat jenama Selbourne)... dan mengurangkan jugak jumlah gula daripada satu cawan kepada 1/2 cawan... sebab macam boleh agak, resepi asal nie macam agak manis jugak.... huhu...So, kita kurangkan jumlah gula siap2 lah..hihi.

Ok lah... Dah panjang Nazra menulis... So...jom apa kata kita layan Chocolate Brownies pulak dengan resepinya bolehlah uoalls jengah kat website tertera tu yep atau kat bawah nie... Terima kasih atas resepi yang marvellous nie...


  • 1 2/3 cups (10-oz. pkg.) NESTLÉ® TOLL HOUSE® Dark Chocolate Morsels, divided - (Nazra guna Coklat Selbourne)
  • 1 cup granulated sugar - (Nazra guna 1/2 cawan)
  • 1/3 cup butter, cut into pieces
  • 2 tablespoons water
  • large eggs
  • 1 teaspoon vanilla extract
  • 3/4 cup all-purpose flour
  • 1/4 teaspoon salt
  • 1/2 cup chopped walnuts or pecans (optional) - (Nazra guna kacang hazel)
Methods:

  • PREHEAT oven to 325º F. Grease 8-inch-square baking pan. Set aside 1/3 cup morsels.
  • HEAT 1 1/3 cups morsels, sugar, butter and water in small saucepan over low heat, stirring constantly, until chocolate and butter are melted. Pour into medium bowl. Stir in eggs, one at a time, with wire whisk until blended. Stir in vanilla extract. Add flour and salt; stir well. Stir in remaining 1/3 cup morsels and nuts. Pour into prepared baking pan.
  • BAKE for 38 to 40 minutes or until wooden pick inserted in center comes out slightly sticky. Cool in pan on wire rack. Cut into bars.

Ok... SELAMAT MENCUBA!!!! Terima kasih kerana sudi membaca entri Nazra kali ini... :-)

No comments:

Post a Comment