Thursday 26 February 2015

MURTABAK TELUR GULUNG FISHBALL

As Salam,

Disebabkan hampir setiap hari menghidu bau yang sedap dari meja jiran sebelah meja offismate aku nie... jadi... tanyalah aku pada Mr. Zack nie... masak mcm mana tuh? Pastu dia pun explain lah... Owhhh... ok... senang yang amat nak buatnyeerr... Patutla hari-hari Mr. Zack breakfast dengan menu nie... Tapi Mr. Zack kata boleh pelbagaikan bahan dalamnya supaya ada perubahan rasa... Iyep... Boring jugakkan kalau hari2 makan dengan rasa yang sama jer kan... Tak der taste pulak nanti orang kata...huhuhu...
 
Dek keterujaan aku dengan resepi Mr. Zack, jadi aku pun try lah buat dengan bahan2 yang ada kat dry kitchen aku... Ehmmm... Sedap!!! Patutla hari2 bila cium baunyer tergoda aku dibuatnyer... So.. Kita layan picture2 murtabak telur gulung fishball nie dulu yep... Untuk resepi... Rajin2 lah uoalls scroll lagi ke bawah... ;-)




MURTABAK TELUR GULUNG FISHBALL
(Hidangan untuk 2-3 orang)

Bahan-bahannya:

Bahan A:
Sedikit brokoli dan kobis (potong halus)
8 biji fishball (hiris memanjang)
Sedikit cendawan enoki (potong memanjang dalam 2cm)
2 sudu mayonis
1 sudu sos cili
sedikit serbuk lada putih
Garam secukup rasa

Cara:
  • Masukkan brokoli, kobis, cendawan enoki dan fishball ke dalam frying pan.
  • Masak hingga brokoli Nampak sedikit layu.
  • Tambahkan mayonis, sos cili, serbuk lada putih dan secubit garam.
  • Gaul hingga sebati dan angkat.

Bahan B:
4 biji telur
Sedikit bawang besar (potong dadu)
Garam secukupnya

Cara:
  • Satukan kesemua bahan dan pukul sedikit dengan garfu.
  • Titiskan sedikit minyak zaitun ke atas frying pan.
  • Tuangkan bancuhan telur ke atas frying pan.
  • Taburkan Bahan A ke atas telur.
  • Masak dengan api perlahan sehingga telur masak.
  • Angkat dan gulung.
  • Sedia untuk dihidang.
SELAMAT MENCUBA!!! dan terima kasih kerana sudi membaca entri ini.

No comments:

Post a Comment