Saturday 22 March 2014

SAMBAL TAUN (SAMBAL HIJAU) DAN MEE SIPUT

Salam,

First time dalam hidup aku makan mee siput...collegue aku bawaknya dari Johor... ehm.. sedap... teruslah aku kirim mintak dia belikan kalau ada balik ke Johor lagi...Then semalam... akhirnya dapatlah mee siput kiriman aku...balik ofis semalam, terus aku goreng dan buat sambalnya sekali...Katanya sedap makan ngan sambal yang dipanggil Sambal Taun... Terpinga jap aku bila dengar namanya... Sambal Taun???? Tapi dalam terpinga tu...sempat jugak aku mintak resepinya...huhu...
 
So...kalau uoalls nak tahu resepinya...silalah jenguk ke bawah lagi :-)
Inilah rupa mee siput tu...
Sambal Taun (Sambal Hijau)
 
Resepinya ialah:
 
SAMBAL TAUN (SAMBAL HIJAU)
 
3 biji bawang besar
5 biji bawang putih
sedikit halia
2 biji cili hijau (buang biji)
3 biji cili padi hijau
1 mangkuk ikan bilis (ikut kesesuaian)
Garam dan gula secukup rasa
Air asam jawa
Sedikit minyak untuk menumis
 
Cara:
  • Kisarkan bawang besar, bawang putih, halia, cili hijau, cili padi hijau dan ikan bilis (sedap lagi jika ditumbuk-tapi akunyer versi malas-blend aje)
  • Kemudian tumis semua bahan yang dikisar.
  • Masukkan garam, gula dan air asam jawa secukupnya.
  • Masak hingga menjadi kering-kering lembap.
Setelah masak...hidanglah dengan mee siput... Terima kasih Arin for sharing the recipe.
 
SELAMAT MENCUBA!!!


No comments:

Post a Comment