Sunday 4 May 2014

KEK CARROT OAT

Salam,

Akhirnya berjaya jugak aku dalam misi membuat kek carrot setelah beberapa minggu menyimpan niat. Sedapnya resepi kek carrot nie... menggunakan oat sebagai bahan tambahan... Kek Carrot Oat yang terhasil sempena Hari Buruh 1 Mei 2014 yang lepas sebagai tanda syukur dan gembira aku atas rezeki dan nikmat kerja yang telah aku dan Mr. Husben galas selama ini. Alhamdulillah.
 
 
Resepi yang aku ambil dari blog dapurkakjeee dan blog kak Azalita Masam Manis. Memang sedap!!! Suatu hari nanti, kalau ada kerajinan, aku akan cuba pula hasilkan kek carrot menggunakan kelapa kering sebagai bahan tambahan menggantikan oat seperti yang Mat Gebu buat. Insya'allah.
 
 
Tiba2 teringat Ma aku pulak... ehm... dulu.. masa aku kecik, Ma aku pun suka buatkan aku kek carrot nie... different recipe but the taste is still awesome... Terima kasih Ma...
 

So, kalau oalls nak cuba buat kek nie... nie die resipinya:
 
KEK CARROT OAT
Sumber Asal : dapurkakjeee & azlitamasammanis
 
Bahan2nya:
 
1 cawan tepung gandum *
1 sudu kecik baking powder *
½ sudu kecik soda bicarbonate *
½ sudu kecik garam *
1 sudu kecik serbuk pala
1 sudu kecik serbuk kayu manis * (semua bertanda * disatukan & ayak)
2 biji telor gred A
¾ cawan minyak jagung
¾ cawan gula halus (aku guna gula perang)
1¼ cawan carrot sagat ( guna kitchen paper towels untuk perapkan airnya)
½ cawan nenas tin (cincang kasar2 & toskan)
½ cawan oats
½ cawan gajus (aku guna walnut)
 
Bahan cream cheese topping:
½ ketul mentega (aku guna 70g majerin)
½ ketul philadelphia cream cheese (aku guna 125 g cream cheese)
beberapa titis vanilla
3 sudu besar gula icing
 
Cara membuatnya:
  • Panaskan oven 180C. Kemudian ambil loyang empat segi 7x7inci dan letak sedikit minyak dan dialaskan dengan kertas minyak. Jika tidak, tabur sedikit tepung setelah diminyakkan acuan itu.
  • Telor dicampur bersama minyak dan gula. Dikacau kira2 lima minit hingga sebati.
  • Kemudian masukkan semua bahan yang telah diayak. Kacau hingga sebati guna spatula.
  • Kemudian masukkan oats, carrot dan nenas dan gaul lagi dengan spatula.
  • Akhir sekali masukkan kacang gajus (aku guna kacang walnut yang dicincang) yang telah diramas sedikit hingga pecah2.
  • Tuang ke dalam acuan dan masukkan ke dalam oven. Bakar selama 45 minit hingga 1 jam.
 
Cara membuat cream cheese topping:
  • Satukan semua bahan2 dan putar sampai sebati dan halus.
  • Kemudian sapu atas dan tengah kek yang telah disejukkan terlebih dahulu (aku taburkan juga kacang walnut pada bahagian tengah cream cheese tuh).
  • Jika terlalu pekat dan susah nak disapukan atas kek, tambahlah sedikit susu segar.
Terima kasih kerana sudi membaca dan SELAMAT MENCUBA!!!
 
 

No comments:

Post a Comment